Ørestad Syd går i luften

18. januar 2006

I dag ligger der en bar mark, men inden længe vil Ørestad Syd summe af byggeaktivitet. En række virksomheder – danske som internationale – har den 17. januar sat deres signatur på en købsaftale med Ørestadsselskabet.

I alt sælges ca. 190.000 etagemeter byggejord i det nye bykvarter. Aftalerne betyder, at der nu er skrevet kontrakt på 2.000 nye boliger i Ørestad Syd.

”I 2005 solgte vi flere kvadratmeter end nogensinde før. Og med den omfattende interesse, der har været for Ørestad Syd, ser det ud til, at byudviklingen fortsætter i samme høje tempo i år,” siger bestyrelsesformand i Ørestadsselskabet Henning Christophersen.

Det nye kvarter Ørestad Syd kommer til at ligge syd for Øresundsmotorvejen og grænse op til det enorme naturområde Kalvebod Fælled. Af de fire kvarterer i bydelen bliver Ørestad Syd det, der får flest indbyggere. Det forventes, at godt 10.000 mennesker vil bosætte sig her. Mens cirka 15.000 mennesker vil have deres daglige gang til og fra arbejde i Ørestad Syd.

Ørestadsselskabet, der har det overordnede ansvar for byudviklingen, lægger vægt på, at Ørestad Syd bliver et varieret og alsidigt bykvarter med både erhverv, ejerboliger og lejeboliger, samt skoler og daginstitutioner.

”En rigtig by skal være varieret. Der skal være både store og små byggerier. Og der skal være plads til at bygge i højden samtidig med, at miljøet i gadeplan skal være indbydende og fuldt af liv,” siger administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen, Ørestadsselskabet.

Uddannelses- og ungdomsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard hilser det nye bykvarter velkommen. Han opfordrer til, at startskuddet for Ørestad Syd, bliver anledning til at tænke i nye baner:

”Folkeskolen skal være de københavnske familiers naturlige førstevalg, og det bliver den, hvis den har tilbud for alle børn. Vi skal i gang med et kæmpeløft til de københavnske folkeskole, og jeg vil snart fremlægge en mere samlet plan. Nu, hvor vi bygger en helt ny bydel, hvad er så mere nærliggende end at inddrage de bedste pædagogiske og fysiske løsninger fra begyndelsen,” siger borgmester Bo Asmus Kjeldgaard.

Ørestadsselskabet har indgået følgende salgsaftaler i Ørestad Syd:

JM Danmark/NCC/Essex Invest

Cargil Value Investment/City Development