Libeskind skaber masterplan

2. marts 2006

Den verdensberømte polsk/amerikanske arkitekt Daniel Libeskind designer masterplan til en del af Ørestad City.

Det er NCC Property Development som har indgået aftalen med Daniel Libeskind om at tegne masterplanen for et L-formet område beliggende syd og vest for shoppingcentret Field´s. I alt skal der bygges 187.000 etagemeter primært erhvervsbyggeri på Libeskind-arealet.

Området er en del af den samarbejdsaftale, som Ørestadsselskabet har indgået med NCC om at udvikle arealer i Ørestad City og Ørestad Syd. Endvidere deltager Steen & Strøm i samarbejdet som ejere af Field´s og nogle af de omkringliggende arealer.

”Vi vil gerne se, hvad en verdenskunstner kan komme op med. Aftalen viser, at NCC og Ørestadsselskabet mener noget med samarbejdet,” siger adm. direktør Nikolaj Hertel, NCC Property Development i dag til Berlingske Tidende.

60-årige Daniel Libeskind er født i Polen men er nu amerikansk statsborger. Han har især fået sit internationale gennembrud i de seneste år som hjernen bag genopbygningen af Ground Zero i New York og som arkitekt på bl.a. de jødiske museer i Berlin og København. Libeskind har modtaget et hav af priser og anerkendelser for sin arkitektur, som ofte er ukonventionel, ”skæv” og personlig.

Ørestadsselskabets administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen er begejstret for Libeskind-planerne.

”Libeskind er en virtuos arkitekt, som gennem sit arbejde givet vil være med til at tiltrække yderligere interessenter og dermed skabe klangbund for byudviklingen i Ørestad.

Vores vigtigste opgave er at gøre Ørestad til et dejligt sted at bo, arbejde og besøge. Daniel Libeskind vil helt sikkert formå at tilføre kreativitet, variation og nye elementer til Ørestad,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

I en kommentar til nyheden siger Københavns overborgmester Ritt Bjerregaard:

”Internationale arkitekter i den vægtklasse har desværre ikke rigtig præget Københavns byudvikling. Men nu sker der virkelig noget. DR opfører nyt koncerthus i Ørestad med franske Jean Nouvel som arkitekt, og nu kommer amerikanske Libeskind til Ørestad City,” Ritt Bjerregaard fortsætter:

”Det har hele tiden været visionen, at Ørestad skal være en bydel med høj arkitektonisk kvalitet. Noget, som københavnerne kan være stolte af mange år fremover. Det er derfor glædeligt at se, at Ørestadsselskabet og NCC i sit valg af Daniel Libeskind lever op til det høje ambitionsniveau.”

Masterplanen forventes færdig 1. juni.

Yderligere information:

Projektchef, Ørestadsselskabet