Nye planer for Ørestad Syd offentliggjort

2. november 2006

Sammen med bygherrer og arkitekter løfter Ørestadsselskabet i dag sløret for, hvordan det nye bykvarter Ørestad Syd kommer til at se ud.

De første seks karréer omfatter 190.000 etagemeter blandet erhvervs- og boligbyggeri i forholdet 30% erhverv og 70% boliger.

De første byggegrunde i Ørestad Syd blev solgt i januar 2006. Siden har bygherrer og arkitekter været i løbende dialog med Ørestadsselskabet om at skabe en samlet struktur for den nye bydel. De konsortier, der har købt jord i Ørestad Syd, har hver især udarbejdet et karréplansforslag – altså et forslag til en samlet bebyggelsesplan for de enkelte karréer.

En karrégruppe med deltagelse af Ørestadsselskabet og Københavns Kommune har vurderet de enkelte forslag ud fra en række overordnede planlægningsparametre - bl.a. kvarterets infrastruktur og øvrige bebyggelser.

Det er disse karréplaner og dermed byggeriernes indpasning i den overordnede struktur for Ørestad Syd, der nu er blevet endeligt godkendt.

”Med de første karréplaner på plads har vi taget et stort skridt mod tilblivelsen af det nye bykvarter. Nu tegner der sig et tydeligt billede af Ørestad Syd. Og jeg er sikker på, at det bliver en spændende bydel – en bydel hvis unikke kendetegn bliver en fantastisk beliggenhed umiddelbart ud til Kalvebod Fælled store, fredede naturarealer,” siger administrerende direktør Jens Kramer Mikkelsen. Han fortsætter:

”Målsætningen har hele tiden været at skabe en samlet bydel, der også er et sted, man gerne vil bo og arbejde om 100 år. Vi har gennemført karréplanprocessen netop for at nå denne målsætning – det har været med til at give en overordnet struktur for hele byudviklingsprojektet.”

De mange nye byggerier i Ørestad Syd er tegnet af en række anerkendte danske og internationale arkitekter. Holdet af arkitekter består blandt andre af den verdensberømte, amerikanske arkitekt Steven Holl, danske Bjarke Ingels fra BIG Group samt tegnestuerne Vandkunsten, Entasis, Kim Utzon Arkitekter og Vilhelm Lauritsens Tegnestue.

Fælles for projekterne er, at de alle er placeret på de attraktive byggegrunde på kanten af Ørestad og umiddelbart ud til Kalvebod Fælleds store fredede arealer. Mødet mellem by og natur er da også et gennemgående tema i det arkitektoniske udtryk i flere af projekterne. Flere af husene åbner sig mod fælledens natur og udnytter samtidig nærheden til fire store søer, der anlægges længst mod syd.

Stadsarkitekt i Københavns Kommune Jan Christiansen kommenterer planerne for Ørestad Syd:

”Med de karréplaner, der er offentliggjort i dag tegner den nye bydel til at blive en fremadskuende og vellykket bymæssig bebyggelse. Sammenlignet med andre internationale byudviklingsområder er Ørestad Syd uden tvivl noget af det bedste, man kan finde. Det virker nærmest som om, arkitekterne har konkurreret indbyrdes om at skabe de mest spændende byggerier, og resultatet er ganske enkelt i verdensklasse. Trods de mange spektakulære byggeprojekter står man alligevel tilbage med en fornemmelse af et bykvarter med en god helhed, og jeg er meget spændt på, at se det færdige resultat.”

Når Ørestad Syd står færdig bliver kvarteret det tættest befolkede af de fire bykvarterer i Ørestad – på sigt vil bydelen få op mod 10.000 beboere, mens yderligere ca. 15.000 mennesker får deres daglige gang på vej til eller fra arbejde.

De seks konsortier der står bag de nye karréplaner er:

JM Danmark, Essex

City Development

Kuben, AREEA

Arkitektgruppen

St. Frederikslund, Dansk Olie Kompagni og Høpfner

Sjælsø gruppen

Yderligere pressematerialer og fotos i høj opløsning fra de enkelte konsortier kan hentes på: www.orestad.dk/PM2NOV