Steven Holl tegner i Ørestad Syd

20. april 2006

Et konsortium bestående af City Development og Cargill A/S har bedt den verdensberømte amerikanske arkitekt Seven Holl tegne boliger i Ørestad Syd.

Cargill A/S og City Development købte i januar 18.000 etagemeter byggeret til boliger i Ørestad Syd. Konsortiet har nu bedt Steven Holl og danske Domus Arkitekter tegne byggeriet. På Københavns Rådhus vækker det glæde, at endnu en stjernearkitekt tegner i Ørestad:

"Det er skønt, at København – og især Ørestad – tiltrækker de helt tunge arkitekter lige nu. Det er meget glædeligt, at ambitionerne er så høje for bydelen. Og vigtigt for København, at vi har en masse flotte arkitektoniske værker, der tiltrækker folk både udefra og fra regionen," sagde borgmester for Teknik- og Miljøforvaltningen Klaus Bondam i tirsdags i Berlingske Tidende.

Steven Holl er mest kendt for at tegne institutionelt kunst- og kulturbyggeri. For ham er det vigtigt, at hvert byggeri er unikt. Derfor er hans arbejdsmetode at være til stede på selve grunden, opleve lyset, omgivelserne, lydene. Indtrykkene omsætter Steven Holl på papir i akvarel-tegninger, som senere raffineres til de færdige arkitekttegninger.

Om opgaven med at tegne boliger i Ørestad Syd, siger Steven Holl:

”I Ørestad føler jeg særligt lysets tilstedeværelse. Himmelen har en særlig kvalitet - jeg elsker i det hele taget det skandinaviske lys. Især de ekstra 40 minutter før dagens slutning. At tegne boliger er noget helt andet end at tegne f.eks. et kunstmuseum. Et kunstmuseums opgave er udelukkende at skabe rammerne omkring kunstværkerne. Et hjem er til gengæld stedet, hvor folk tilbringer store dele af deres liv. Derfor er arkitektens opgave at skabe omgivelser, der er inspirerende og skaber livsglæde.”

Udfordringen med at skabe liv

Steven Holl er begejstret for Ørestads vision og masterplan og påpeger, at det er vigtigt at arbejde med at tilføre glæde, musikalitet og liv i den nye bydel. Han lover, at hans byggeri netop vil tilføre både kulør og originalitet til Ørestad Syd.

Om udfordringen med at tilføre kreativitet og liv til Ørestad siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, Ørestadsselskabet:

”At Cargill og City Development vælger et verdensnavn som Steven Holl, viser netop, at der arbejdes meget kreativt og ambitiøst med de kommende byggerier. Steven Holl fokuserer i sin arkitektur meget på den menneskelige skala, hvilket selvfølgelig bliver til glæde for alle de mennesker, der skal bo og arbejde i bydelen de næste mange år.”

Cargills og City Developments byggeri kommer til at ligge helt mod vest i Ørestad Syd. På den ene side af byggeriet bliver der fri udsigt over Kalvebod Fælled. På den anden side udvikles selve bydelen, der i tæthed kan sammenlignes med indre København og brokvartererne.

”Det er vigtigt, at Ørestad bliver en levende by både gennem en inspirerende og livsglad arkitektur og et frodigt og aktivt byliv med alle de udfoldelsesmuligheder, der hører byen til. Det er vores største udfordring!” slutter Jens Kramer Mikkelsen.