Grundsten lagt til Brohuset

23. marts 2006

Som markering af at byggeriet så småt er gået i gang på det almene boligbyggeri Brohuset i Ørestad city, blev der fejret grundstensnedlæggelse.

De tre talere var borgmester for Teknik- og Miljøforvaltningen Klaus Bondam, formand for Fagforeningernes Boligforening Hanne Bolvig og formand for Samvirkende Boligselskaber Ritta Fischer Jensen.

I sin tale sagde Klaus Bondam blandt andet: "Det er festligt og en glæde at være med til at markere igangsættelsen af et alment boligbyggeri med en meget høj arkitektonisk og funktionel kvalitet. Det er en helt unik byudvikling, der foregår i Ørestad, og Ørestad er et af vores stærkeste kort i den nytænkning af byen, som jeg mener, er helt essentiel i de kommende år, hvis vi fortsat skal skabe vækst i hovedstaden."

Brohuset er tegnet af arkitektfirmaet 3XNielsen og bliver et markant byggeri med masser af lys, luft, transparens. Det kommer til at indeholde 123 lejeboliger til familier og seniorer - heraf to seniorbofællesskaber på hver 17 boliger. Byggeriet består af en række S-formede lag lagt spejlet ovenpå hinanden. Resultatet er en slags slanke ”broer”, der spænder over de store åbninger i bygningskroppen.

Ørestadsselskabets adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen glæder sig over, at byggeriet af Brohuset nu er igangsat:

”Rundt om parken i Ørestad City, som er på størrelse med Ørstedsparken, kommer der til at ligge cirka 2.000 boliger. Byggerierne rummer samtlige ejerformer. Det vil sige både leje-, andels-, ejer- og almene boliger. I en bydel af Ørestads kaliber er det vigtigt med den forskellighed i sammensætningen af beboere. Ørestad skal være en bydel for alle,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

Brohuset forventes at stå færdigt 1. oktober 2007.

Kontakt mht. udlejning:

FB /v. 3B