Med udsigt over Byparken

24. november 2006

Der er livlig aktivitet i Ørestad City. De første beboere flytter ind i det nye boligbyggeri Horisonten, mens der samtidig fejres rejsegilde på nabogrunden.

De kommende dage vil flyttebilerne holde i kø foran et nyopført boligbyggeri i Ørestad City. Der er indflytning i de første af i alt 182 blandende ejer- og lejelejligheder i PensionDanmarks byggeri Horisonten.

Nogle af facaderne er hvide, andre steder er de beklædt med rødbrune eller sandfarvede teglsten. Nogle steder er der gulv-til-loft vinduer, mens der andre steder er der store, åbne altaner. Og endelig er byggeriet opført med en varierende højde på tagryggen. Samlet set fremstår byggeriets arkitektoniske udtryk således særdeles varieret.

Horisonten er tegnet af arkitektfirmaet Arkitema, der tidligere har slået stregerne til blandt andet Kobbertårnet i Københavns Nordhavn og desuden er involveret i skabelsen af flere andre projekter i Ørestad – bl.a. eget københavnerdomicil i Ørestad Nord, der samtidig vil indeholde boliger, erhverv og butikker.

Boligerne i Horisonten er beliggende med Ørestad Citys store grønne område Byparken som nærmeste nabo og gåafstand til både Amager- og Kalvebod Fælled. Byggeriet består af tre længer, der danner et stort, åbent gårdrum. Det er tanken, at gårdrummet sammen med den fælles tagteresse skal danne rammen om det fælles sociale liv i bebyggelsen.

Ulrich og Bozena Haslund er blandt indflytterne i Horisonten. Det unge par flytter snart ind i deres nye 3-værelses lejlighed.

”Vi har længe været på udkig efter et nyt sted at bo. Vi ville finde et sted, hvor vi for det første ikke skulle bruge en masse tid og penge på istandsættelse, og hvor vi samtidig har lyst til at bo i mange år. Det tror jeg, vi har fundet her,” fortæller Ulrich Haslund.

”Lejligheden er funktionel og lys – og har en helt fantastisk udsigt direkte ud over Byparken. Og bydelen er samtidig spændende, fordi den kombinerer bymæssige kvaliteter som for eksempel spændende arkitektur, med en helt unik nærhed til naturen. Vi kommer til at bo i byen, men med naturen lige udenfor vinduet. Det glæder jeg mig helt vildt til,” slutter Ulrich Haslund.

Boligerne i Horisonten fordeler sig med henholdsvis 80 ejer- og 102 lejelejligheder.

Læs mere om boligerne: www.horisonten-boliger.dk

Rejsegilde – Det Flexible Hus

I dag fredag den 24. november er der rejsegilde på boligbyggeriet Det Flexible Hus. Boligerne er – ligesom Horisonten – beliggende umiddelbart ud til Byparken i Ørestad City.

Det Flexible Hus får 126 ejerlejligheder på mellem 80-113 m2. Nogle af boligerne opføres i to plan, og alle har stor altan i hele lejlighedens facadebredde.

Huset opføres af Kuben. Og som navnet antyder, er der tale om et nyt og anderledes boligkoncept, hvor boligerne kan varieres, tilpasses eller udvides alt efter behov.

Boligerne tilbyder en unik fleksibilitet, idet køberne får mulighed for at påvirke lejlighedernes planløsning. Hvis man brug for en stor stue eller et ekstra børne- eller arbejdsværelse, så kan man altså få det. Desuden er der mulighed for at vælge en bolig i flere plan, hvilket selvfølgelig giver endnu en dimension i udnyttelsesmulighederne.

Det Flexible Hus opføres i flere niveauer på mellem otte og 12 etager. Resultatet er et hus med et markant men afvekslende arkitektonisk udtryk.

Boligerne forventes klar til indflytning i sommeren 2007.

Læs mere om boligerne: www.detflexiblehus.dk