Rejsegilde i Ørestad City

24. oktober 2006

Kreativ minimalisme, lys og grøn udsigt. Det er nogle af nøgleordene i forbindelse med ArkitektGruppens kommende boligprojekt med 125 ejerlejligheder direkte ud til den store bypark i Ørestad City.

I dag, tirsdag den 24. oktober, fejres der rejsegilde på City Husene.

Det er på mange måder et atypisk og utraditionelt boligbyggeri, som bygherren ArkitektGruppen nu kan fejre rejsegilde på. Blandt andet fordi arkitekterne fra den københavnske tegnestue Vandkunsten – der har slået stregerne til det nye boligbyggeri – har forsøgt at gøre op med den kassetænkning, der præger mange byggerier. Ifølge arkitekterne er City Husenes arkitektoniske udtryk et opgør med den traditionelle opfattelse af, hvordan en etageejendom skal se ud.

”Et lejlighedsbyggeri behøver ikke at være en stabling af individuelle ”boæsker”. Vi har i stedet forsøgt at skabe en ejendom, der i sin struktur inviterer til fællesskab og som samtidig har en stor variation i sit visuelle udtryk, ” siger partner, arkitekt m.a.a. Jan Albrechtsen fra Tegnestuen Vandkunsten og fortsætter:

”Vi har stilet mod at skabe naturlige mødesteder for beboerne; udearealer, tagterrasser og fleksible rum, der kan bruges til legestuer, værksteder eller lignende. Desuden har vi genoplivet og nyfortolket ’altangangen’ som et naturligt mødested for beboerne – ikke som de alenlange, livløse adgangsveje, vi kender dem fra 1970’ernes boligbyggerier. I City Husene er tanken, at altangangene skal fungere som gode mødesteder, der i samspil med de øvrige adgangsveje og udearealer vil skabe et dynamisk flow af mennesker i ejendommen.”

City Husene består af 2-, 3- og 4-værelses ejerlejligheder i henholdsvis ét eller to plan – alle med store glaspartier, som giver godt lysindfald. Ejendommen opføres med en varieret højde, således at tagryggen veksler mellem otte og 12 etagers højde.

Af de 125 ejerlejligheder, der opføres, er langt de fleste solgt:

”Efter en lidt langsom start, er der virkelig kommet fart på salget. Jeg tror det handler om, at flere og flere har fået øjnene op for området. I takt med at bydelen har udviklet sig, er det også blevet mere og mere attraktivt at bosætte sig her. Og det er selvfølgelig noget, vi har kunnet se på interessen,” siger adm. direktør Jørgen Witting, ArkitektGruppen, som oplyser at der kun er fem lejligheder tilbage.

”I Ørestad har vi en klar målsætning om at udvikle en moderne, levende og arkitektonisk spændende bydel. Derfor er det vigtigt, at man tør tænke anderledes. Der er vigtigt, at man viderefører kvaliteterne og mangfoldigheden fra vores gamle byer, men samtidig skal man turde tænke nyt. Den balance synes jeg ArkitektGruppen og Vandkunstens projekt lever flot op til,” siger Anne-Grethe Foss, viceadministrerende direktør i Ørestadsselskabet.

De første 43 boliger i City Husene er klar til indflytning 15. januar 2007, mens de resterende boliger er klar 1. april 2007.

------------------------

Yderligere oplysninger: