Ørestad Syd konkurrence afgjort

5. december 2006

931 små, skæve og inspirerende historier. Det er resultatet af en stor konkurrence, som de besøgende på hjemmesiden www.orestadsyd.dk har kunnet deltage i den seneste tid.

I konkurrencen har deltagerne så levende som muligt skulle skrive om deres interesse for det nye bykvarter, Ørestad Syd. Det er der kommet en lang række gode historier ud af. 39 årige Claus Gade Sørensen er manden bag den ene af dem. I dag kunne han stikke 100.000 kroner i lommen.

Claus løb med 1. præmien for sit originale eventyr om en prinsesse med storbydrømme og en frø med hang til store åbne landskaber. Sammen finder parret i sidste ende – og i bedste eventyrstil – lykken i Ørestad Syd.

”Det er et klassisk eventyr, men med et humoristisk tvist. Inspirationen har jeg hentet i min og min kærestes egen boligsøgning. Det er ikke altid lige nemt at få puslespillet med boligdrømmene til at gå op. Vi vil på den ene side ikke for langt væk fra byen, og vi kan på den anden side godt lide den ro og mulighed for fordybelse, som naturen giver,” fortæller den glade vinder, der i første omgang planlægger at fejre gevinsten med sushi og en god flaske champagne.

Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam har siddet med i det dommerpanel, der har læst og vurderet de mange indkomne besvarelser:

”Der har været mange spændende og fantasifulde besvarelser. Men vinderen formår med sit eventyr at indfange områdets helt unikke kvaliteter. Bydelen har nemlig på én og samme tid store bymæssige kvaliteter såvel som en umiddelbar nærhed til naturen. Her er store grønne områder, og alligevel er man takket være en god infrastruktur aldrig mere end 10 minutter fra City,” siger teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam.

Foruden borgmester Klaus Bondam består juryen af repræsentanter for de mange projektudviklere, der i den kommende tid opfører boliger i det nye bykvarter.

Konsortierne er JM Danmark, Essex, City Development, Kuben, AREEA, Arkitektgruppen, St. Frederikslund, Dansk Olie Kompagni og Høpfner samt Sjælsø gruppen.

Udskrivelsen af konkurrencen er led i en fælles koordineret markedsføring. Projektudviklerne i Ørestad Syd er gået sammen, om det overordnede mål at sætte spot på kvarteret som et moderne supplement til det gamle København.

”I stedet for at konkurrere indbyrdes om de samme boligkøbere, har projektudviklerne i Ørestad Syd sammen med Ørestadsselskabet forenet kræfterne om et overordnet mål; nemlig at skabe kendskab til og interesse for Ørestad Syd. Og det er også nødvendigt, for vi har at gøre med et omfattende byudviklingsprojekt. Det er ikke hvert årti, man bebygger et byområde, der omfangsmæssigt svarer til en mellemstor dansk provinsby,” siger administrerende direktør i Ørestadsselskabet Jens Kramer Mikkelsen.

Foruden 1. præmien på 100.000 kroner, har der været seks Christiania cykler på højkant i Ørestad Syd-konkurrencen.

Frøen, prinsessen og Ørestad Syd

”Der var en gang en prinsesse og en frø. De elskede hinanden og ønskede at leve sammen for evigt. Prinsessen ville have liv, butikker, aktivitet og mennesker omkring sig. Hun ville derfor kun bo i hovedstaden, som rigtige prinsesser gør. Frøen ville have åbne landskaber, natur, vandhuller, lys og luft. For han var en rigtig frømand.

Men AK! Intet sted i kongeriget kunne opfylde både frøens og prinsessens ønsker.

Men en dag læste de eventyret om Ørestad Syd.

De kunne næsten ikke tro deres egne ører og cyklede øjeblikkeligt til den skønne by ved verdens ende. Ikke så snart var de ankommet, førend de mødte et eventyrligt syn: De vidunderligste landskaber, de fineste butikker, den dejligste mad og den smukkeste arkitektur.

Solen skinnede, fuglene kvidrede, og ænderne snadrede.

Det var sandelig et eventyrligt sted for både prinsesser og frømænd, og her levede de lykkeligt til deres dages ende med alle deres små prinsessefrø. Og det er ganske vist.”