Ny omfattende samarbejdsaftale i Ørestad

5. januar 2006

NCC Property Development A/S og Ørestadsselskabet har tirsdag den 3. januar 2006 indgået en omfattende samarbejdsaftale om byudvikling i Ørestad. Aftalen betyder at NCC over de næste fem år skal bygge 230.000 etagemeter erhvervsbyggeri i Ørestad.

Hermed skriver aftalen sig ind i den nye bydels historie, som den mest omfattende overhovedet.

”Omfanget af aftalen svarer arealmæssigt til mere end fem gange den nye Opera. Og mere end dobbelt så meget som Skandinaviens største indkøbscenter Field’s, der i øvrigt også ligger i Ørestad. Så aftalen er i den grad en milepæl i byudviklingen,” forklarer Jens Kramer Mikkelsen, administrerende direktør i Ørestadsselskabet.

Allerede ved indgåelsen overtager NCC de første godt 10 procent af det samlede areal på 230.000 etagemeter. Mens de resterende arealer overtages og udvikles løbende inden for de næste fem år. De 230.000 etagemeter fordeler sig med 105.000 etagemeter i området vest for Field’s og 125.000 etagemeter i syd for Øresundsmotorvejen.

Administrerende direktør i NCC Property Development Nikolaj Hertel siger om aftalen: ”Ørestad er et attraktivt område og en fremragende beliggenhed for internationalt orienterede erhvervsvirksomheder – fra at være en byggeplads er Ørestad i dag på vej til at blive en helstøbt by. På sigt kan Ørestad blive lige så attraktivt for den sydlige del af København, som Tuborg Nord er for den nordlige del.

Med aftalen fortsættes tendensen fra 2005, hvor salget af byggejord i Ørestad gik over al forventning. Næste skridt i byudviklingen bliver det 1,2 mio. etagemeter store område Ørestad Syd, hvor Ørestadsselskabet i første omgang forventer at sælge ca. 200.000 etagemeter byggeret.

Yderligere oplysninger:

Jonas Vadstrup Thomsen