Salgsrekord - Bjerget

7. marts 2006

80 boliger og 480 parkeringspladser under samme tag. Ørestadsselskabet har fredag den 3. marts underskrevet en aftale med Høpfner A/S og Dansk Olie Kompagni om opførelse af BJERGET – et nyt og spændende integreret byggeri i Ørestad City.

BJERGET får 10.000 etagemeter boliger, der kommer til at ligge centralt på en af de sidste ledige byggegrunde i Ørestad City og forventes at stå klar i efteråret 2007.

Det er BIG, Bjarke Ingels Group, der er arkitekt på det opsigtsvækkende byggeri, mens de første streger blev slået i samarbejde med Julien De Smedt fra tegnestuen PLOT, som også står bag nabobebyggelsen VM Husene.

Boligerne fordeler sig på byggeriets øvre terrasser, mens parkeringspladserne er placeret i bjergets indre i store katedrallignende rum. Parkeringsarealet er på forhånd solgt til ØrestadsParkering A/S.

”Det bliver bestemt ikke et traditionelt p-hus. Og jeg må indrømme, at de mange skæve vinkler i byggeriet ikke har givet os færre grå hår i hovedet. Men vi har hele tiden haft en god dialog med bygherren på boligdelen, hvor vi har fundet løsninger på de problemer, der er opstået undervejs. Jeg er sikker på, at når byggeriet står færdigt, vil det symbolisere en ny og spændende måde at tænke i hele løsninger på,” siger Peter Wittsten, direktør i ØrestadsParkering.

Projektudvikler og ansvarlig for byggestyringen, direktør Per Høpfner, Høpfner A/S forklarer:

”BJERGET er en unik og nyskabende sammensmeltning af boliger og parkeringshus. Normalt er et parkeringshus en kedelig, død betonklods, men her bliver det et levende fundament. Det bliver et af de mest spændende huse, som er bygget i København i mange år. Og det er et projekt, som vi har store forventninger til.”

Også hos Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam er der stor tilfredshed med aftalen:

”Der er tale om en forfriskende nytænkning af bedste kaliber.At kombinereet parkeringshusmed boliger er virkeligforfriskende.Bjarke Ingels og Julien De Smedt har med deres nye projekt i Ørestadgivetet modigtbud på, hvordan vi forenerboliger og biler med storbyliv."

2006 bliver nyt rekordår

Aftalen om BJERGET bringer Ørestadsselskabets salgstal for 2006 op på 225.500 etagemeter.

”Sidste år satte grundsalget rekord med cirka 224.000 etagemeter. Men allerede i de første to måneder af 2006 har vi solgt mere end hele sidste år. Det taler vist for sig selv. Selvom vi lader priserne følge markedet, tør jeg godt spå, at salget ikke stopper her,” siger Jens Kramer Mikkelsen, administrerende direktør, Ørestadsselskabet.

En stor andel af salgsaftalerne blev indgået i januar måned, hvor en række investorer sikrede sig byggeret i det nye kvarter i Ørestad Syd.

Yderligere information:

Jonas Vadstrup Thomsen