ARKITEKTUR OG DESIGN FOR FULD UDBLÆSNING

7. september 2010

I anledning af Øresundsbroens 10 års jubilæum fejres Øresund Architecture & Design Days. Det sker på begge sider af Øresund fra 10.-12. september. Ørestad er naturligvis også med og byder på blandt andet ”DJ’s in Architecture” i Tietgenkollegiet og rundvisninger i alle bydelens prisbelønnede byggerier.

Midt i Øresundsregionen ligger Ørestad som et af de væsentligste symboler på Øresundsregionens udvikling. Bydelen er de seneste ti år gået fra at være bar mark til at være en international bydel med markant arkitektur.

”Øresund Architecture & Design Days er en god anledning til et udforske de mange nye og gamle arkitektoniske perler i Øresundsregionen, hvor det - på begge sider af Sundet - er gået stærkt med bygningen af ny by de seneste 10 år. I Ørestad er det lykkedes at tiltrække både store internationale virksomheder, børnefamilier og stjernearkitekter til området – og vi viser gerne det hele frem,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen. Det er By & Havn, der står for byudviklingen af Ørestad.

Se programmet her
Download fuldt program (PDF)

Du kan - foruden bl.a. rundvisninger i Malmø, på Christiania og i ZOO - også tilmelde dig ”DJ’s in Architecture” og opleve Ørestads visionære og prisbelønnede arkitektur til toner fra tre DJ’s midt i de arkitektoniske rum. Musikken forvandler byggerierne til levende pulserende byrum som kaster vibrationer ud i resten af byen. Nyd musikken og hør historien om Ørestad og arkitekturen, mens du bevæger dig gennem byen og ender i 8-TALLET i Ørestad Syd til en kølig drink i caféen på kanten af København. De musikalske oplevelser leveres af Nis & Nis, TS Høeg og Thomas Knak. Turen går fra Tietgenkollegiet til en vandring gennem VM Bjerget i Ørestad City og slutter i 8-TALLET i Ørestad Syd.

Mødested: Tietgenkollegiet, Ørestad Nord
Lørdag d. 11. september fra kl. 15.00 – 17.00
Tilmeld dig her

Dagen før – fredag den 10. september - er der rundvisning i den del af Ørestad, der bedst kan kaldes Downtown Scandinavia – nemlig Ørestad City.

Ørestad City er Ørestads internationale bydel. Her møder Øresundstogene motorvejsforbindelsen til Sverige og metroen til Københavns centrum. Virksomheder flytter til Ørestad City på grund af den gode infrastruktur og nærheden til Sverige og lufthavnen - og på grund af den moderne arkitektur. Beboere flytter til kvarteret på grund af nærheden til naturen og den moderne arkitektur. Gå med på en spændende walk i Ørestad City, hvor byplanlægger Kresten Bloch fortæller om, hvordan Ørestad har udviklet sig i det regionale perspektiv. Undervejs går turen forbi den store model af Ørestad, Byparken, VM Bjerget, VM husene, Ørestad Gymnasium og Ørestad Citys lommeparker.

Mødested: Ørestad Station
fredag den 10. september fra kl. 15.00 – 17.00
Tilmeld dig her

Det er Wonderful Copenhagen og Öresundsbron, der i år arrangerer Øresund Architecture & Design Days. Læs mere her