NORDHAVNEN OG ØRESTAD PÅ INTERNATIONAL ARKITEKTURUDSTILLING

16. juli 2010

Den 29. august 2010 åbner den 12. Internationale Arkitekturbiennale i Venedig under overskriften ”People meet in Architecture”. Den danske pavillon sætter fokus på Københavns udvikling med udstillingen ”Q&A: Urban Questions _ Copenhagen Answers”, og to af de viste bydele er Ørestad og Nordhavnen.

Biennalen i Venedig er verdens største og mest anerkendte arkitekturudstilling. Den finder sted hvert andet år og besøges af arkitektur- og byplaninteresserede gæster fra hele verden. Udstillingen er åben i tre måneder. I år er det 12. gang, arkitekturbiennalen afholdes i Venedig. 56 nationale pavilloner deltager med udstillinger i det historiske Giardini område på Arsenale i Venedig og rundt i hele byen.

”København har rigtig meget at byde på. Biennalen i Venedig er en stor mulighed for at præsentere Ørestad og Nordhavnen overfor et internationalt publikum. Vi glæder os til at vise Ørestads udvikling fra bar mark til moderne bydel - og Nordhavnens forvandling til fremtidens bæredygtige bydel omgivet af Øresund frem,” siger adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen, By & Havn.

Den danske udstilling består af fire store afsnit, der alle beretter om den danske model for bæredygtig udvikling. Ørestad og Nordhavnen præsenteres sammen med Carlsberg i et særligt rum. I kraft af fysiske bymodeller, film og digitale fortællinger får det internationale publikum et godt indtryk af Københavns nyeste bydele.

By & Havns bidrag til den danske udstilling er udviklet af COBE, SLETH og POLYFORM. De samme firmaer er sammen med Rambøll rådgivere på selve Nordhavnsudviklingen.

Partner og arkitekt Søren Leth fra SLETH glæder sig selvfølgelig særligt til at præsentere Nordhavnen for et internationalt publikum:

”Arkitekturbiennalen i Venedig er en rigtig god platform for at fortælle om arbejdet med Nordhavnen. Nordhavnen bliver Københavns nye bydel på vandet, så Venedig er jo et oplagt sted at vise projektet frem. Vi glæder os meget til at præsentere Nordhavnen i sammenhæng med Københavns andre store byudviklingsprojekter og vise Købehavns nye bæredygtige bydel frem i et større perspektiv,” Siger Søren Leth.

I et andet rum præsenteres en række københavnske prestigeprojekter, som danske og internationale arkitekter i den seneste årrække har skabt til København, på en ”catwalk”. Blandt projekterne, der vises, er Tietgenkollegiet, Bikubenkollegiet og DRs Koncerthus i Ørestad Nord, Kobbertårnet på Amerika Plads samt helhedsplanen for Marmormoleprojektet. Et tredje rum fortæller om den berømte Fingerplan fra 1947, som har dannet basis for udviklingen af København. Endelig giver Copenhagen X konkrete eksempler på ny arkitektur og byudvikling i et digitalt galleri. Her er By & Havns udviklingsområder naturligvis også repræsenteret.

Yderligere information:
By & Havn