PRIS TIL 8TALLET

17. august 2010

I morgen uddeles Scandinavian Green Roof Award for 11. gang, og vinderen af den fornemme pris er det imponerende boligbyggeri 8TALLET i Ørestad Syd.

8TALLET er – udover sin størrelse som Danmarks største boligbyggeri – karakteriseret ved sit markante grønne tag. Taget er et Mos-sedum tag, anlagt på to ekstraordinært lange, stejle og vindudsatte tagflader, der ligger lige ud til det åbne landskab på Vestamager.

Prisen er indstiftet i 2000 og tildeles et nybyggeri, der udmærker sig ved den udvendige vegetation eller ved at have grønt på taget. Det er Tegnestuen BIG, der har tegnet 8TALLET og det vil også være dem, der modtager prisen, når den uddeles onsdag den 18. august kl. 15.00 i Café 8TALLET, Robert Jacobsens Vej i Ørestad Syd. Veg Tech A/S har stået for levering og montering af det grønne tag.

Prisen uddeles af Scandinavian Green Roof Association og overrækkes af foreningens formand, stadsgartner i Malmø, Gunnar Ericson.

I 2009 løb Handelsfagskolen i Århus med prisen, og med 8TALLET som vinder i år er byggeriet den sjette danske vinder af Scandinavian Green Roof Award.

De øvrige nominerede til 2010-prisen var undervisningsbygningen ”Rommen” i Oslo, der er tegnet af L2 Arkitekter, samt villahusene ”Urbana villor” i Malmö, der er tegnet af arkitekterne Cord Siegeloch og Pontus Åquist.

www.8tallet.dk