10 år med Kulturdage i Ørestad

19. august 2016

I 2007 var der første gang Ørestad Kulturdage. Traditionen, hvor bydelen samles og fejrer sig selv omkring et tema i én eller flere dage, er dermed en af de ældste
traditioner i den nye bydel. I år finder Ørestad Kulturdag sted lørdag den 20. august og byder på et væld af arrangementer under temaet ’Ørestad i farver’.

I 2007 var nyhedsoverskrifterne i Ørestad bl.a.: 'Rejsegilde på Ørestads første P-hus’, ’Grundstensnedlæggelse på Stævnen i Ørestad Syd’’, Ørestad Gymnasium slår dørene op’ - og ikke mindst: ’Ørestad får sin egen kulturfestival’.

Der boede 3.000 mennesker i Ørestad dengang, og Ørestadsselskabet (det nuværende By & Havn) gik sammen med Field’s og det nyetablerede Ørestad Gymnasium om at skabe en kulturfestival for både bydelens borgere og de studerende på gymnasiet.

I 2016 bor der 10.000 mennesker i bydelen, som fortsat udvikler sig og vokser til. I år afvikles Ørestad Kulturdage i Ørestad City den 20. august, og traditionen er blevet et årligt fyrtårn i Ørestads kulturliv, som rigtig mange beboere bakker op om.

”I begyndelsen var By & Havn meget involveret i projektledelsen af Ørestad Kulturdage for at sikre, at festivalen ’bed sig fast’ og blev en Ørestadstradition. Vi stod selv for de fleste arrangementer,” forklarer udviklingschef Rikke Faaborg Jarmer, By & Havn. Hun fortsætter:

”For os er fokus et andet nu, for det er vigtigt, at vi overlader det til lokale kræfter at holde bydelens traditioner ved lige. Det er meget positivt, at festivalen står på egne ben. Grundejerforeningssekretariatet og ikke mindst de mange lokale aktører i bydelen har stablet et fantastisk program på benene, og jeg glæder mig – som altid – til at være på pletten, når kulturdagene ruller afsted,” siger Rikke Faaborg Jarmer.

COLOURFUL RIGHTS

Et af de projekter, som By & Havn støtter særligt op om, er projektet ’Colourful rights’, der handler om menneskerettigheder, og som er planlagt af BIBIANA Danmark og Ørestad Bibliotek.

Kunstprojektet er et illustrationsværk, der er skabt af 1.000 børn og unge i Ørestad og Urbanplanen. Børnene har hen over sommeren deltaget i workshops om menneskerettigheder og derudfra skabt projektet, som består af mere end 1.000 værker.

Værkerne er monteret på bemalede egetræsstammer, der er fældet som en del af den naturlige udtynding i Naturpark Amager.

Kunsttræerne kan ses fra Kulturdagen den 20. august og tre måneder frem i byparken, i Field’s, på Ørestad Bibliotek, ved Dyvekeskolen samt ved BIBIANA Danmarks kontor i Sivegaden i Ørestad City. Senere udstilles kunsttræerne til Bogforum i Bella Center.

På selve Kulturdagen er der desuden workshop i Ørestad Bypark, hvor alle med en kunstner i maven kan male deres eget værk og tilføje det til udstillingen samt være med til at male kunsttræer.

Den anden del af projektet er udstillingen ‘Human Rights Through Children’s eyes’, som er skabt af børn i Slovakiet og udviklet af De Forenede Nationer og skolerne i Slovakiet. Udstillingen vises på Ørestad Bibliotek frem til november og består af 22 originale illustrationsværker.

BIBIANA Danmark er en non-profit forening, der arbejder for at inspirere og undervise børn i international kunst og kultur. Foreningens kontor ligger i Sivegaden i Ørestad. By & Havn støtter BIBIANA Danmark i en opstartsperiode for at understøtte kulturmiljøet i bydelen.

Projektet Colourful Rights er ud over By & Havn støttet af Amager Vest Lokaludvalg, GF Ørestad City og Søbogaard.

GRØN TUR I ØRESTAD

Til Kulturdagen inviterer By & Havn også på gåtur i Ørestad Syd og Arenakvarteret med fokus på det grønne.

Gåturen indledes på festpladsen i byparken kl. 13.00 og er ca. 5 km lang. Turen er gratis. Tilmelding er ikke nødvendig, men der er max plads til 40 deltagere.

Turen går fra byparken ud ad golfbanens stier, over jernbanen og motorvejen til Kanonvej. Herfra bliver der mulighed for at komme ind på By & Havns afspærrede byggeplads ved Arenakvarteret og høre om den kommende grønne byfælled. Derfra går turen videre til Ørestad Syd med et oplæg undervejs om de overordnede visioner og strategier for Asger Jorns Allé, som skal udvikles til kvarterets hovedgade og et aktivt byrum. Slutteligt går turen tilbage gennem Arenakvarteret over den nyetablerede stibro og ender i byparken. Medbring noget at drikke samt godt fodtøj. By & Havns guide Ole Bertelsen leder turen.

…OG MINDST 30 ANDRE BEGIVENHEDER

Klik dig ind på www.orestadkulturdage.dk og se hele programmet for Kulturdagen, der løber af stablen fra kl. 10 – 19. Der er koncerter, mad og markeder, pilefletning, bumberballs og waterballs, spilzone, masser af sport og bevægelse, foredrag og klovneshow, ligesom du kan være med til at trække, binde og kaste 49.000 meter snore i alverdens farver i byparken eller male stierne! Beboerne rundt om byparken opfordres desuden til at udsmykke altaner og vinduer i alverdens farver.