SWECO FLYTTER TIL ØRESTAD

11. februar 2016

Øst for Bella Center Metrostation i Ørestad City ligger en stor erhvervsgrund, som By & Havn har solgt til Skanska.  På halvdelen af grunden bygger og udlejer Skanska nyt domicil til Sweco, som flytter sit danske hovedkontor og mere end 750 medarbejdere fra Glostrup til Ørestad City. Flytningen understreger, at Ørestad er den ideelle beliggenhed for internationalt orienterede virksomheder.

Grunden giver mulighed for at bygge 24.300 etagemeter erhvervsbyggeri. Knap halvdelen af grunden – ca. 11.500 etagemeter – bygger og udlejer Skanska til den svenske rådgivningsvirksomhed Sweco.

”Sweco er endnu en spændende vidensvirksomhed, der vil bidrage til Ørestads profil. Det er ingen hemmelighed, at oven på finanskrisen har der primært været gang i salget af boligjord i København, men dette grundsalg til Skanska og Swecos indflytning sætter en tyk streg under dét, vi har kunnet mærke i et stykke tid – at erhvervsejendomsmarkedet er på vej op. Det er særligt Ørestads beliggenhed mellem lufthavnen og City, der gør bydelen til et begavet valg for internationale virksomheder,” siger adm. direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen.

Arkitektur- og ingeniørrådgivningsvirksomheden Sweco har en årlig omsætning på ca. 12,2 mia. DKR og ca. 14.500 ansatte fordelt over 15 europæiske lande. Virksomheden har gennemført omkring 100 virksomhedsopkøb de seneste ti år - senest er Sweco vokset markant i kraft af købet af Grontmij.

“Vores nye domicil afspejler, at vi er Europas største rådgivende ingeniørvirksomhed og støtter vores vision om at blive den mest respekterede. Vi tror på, at denne flytning er en hjørnesten i at vækste vores danske forretning – med et mere bæredygtig domicil og adgang til flere dygtige ingeniører,” siger John Chubb, Country Managing Director for Sweco Danmark.

Skanska står selv for opførelsen af det nye domicil, der er tegnet af Holscher Nordberg Arkitekter. Arkitektfirmaet har tegnet to solitære bygninger til grunden, hvoraf den nordligste opføres som Swecos domicil. Den anden bygning, som ligeledes kan rumme en større virksomhed, forventes påbegyndt et til to år senere. De to bygninger får et arkitektonisk slægtsskab, deler en fælles parkeringskælder og opføres omkring et centralt, grønt adgangsrum.

”Sweco planlægger og designer fremtidens byer og samfund og netop af den grund, er det en stor fornøjelse at udvikle deres nye hovedkontor. Vi ved, at de har været på markedet i en årrække for at finde et domicil, der matchede deres behov og ønsker, det er nu sket og vi er meget glade for, at de har valgt vores seneste projekt,” siger Ole Samsøe Teilmann, Projektudviklingschef i Skanska A/S.

Bebyggelsen opføres i varierende højder fra 4 til 8 etager i lys, slebet beton, og mod sivegaden og Ørestads Boulevard opføres bebyggelsen med dobbelthøj stueetage, der skaber tydelig visuel forbindelse mellem ude og inde.

Byggeriet ventes at begynde efteråret 2016, og Skanska forventer, at Sweco kan flytte ind ca. to år senere.

Flere internationale rådgivningsvirksomheder har allerede lokaliseret sig i Ørestad, hvor de særligt nyder godt af den korte afstand til lufthavnen og til København City både med offentlig transport og i bil. Det gælder fx ingeniørvirksomhederne Rambøll og Atkins samt erhvervsejendomsrådgiveren CBRE.