Fire teams er udvalgt til konkurrence om spidsen af Ørestad

7. juni 2018

By & Havn kan nu offentliggøre navnene på de fire teams, der er blevet prækvalificeret i konkurrencen om at købe spidsen af Ørestad.

På spydspidsen af Ørestad længst mod syd ligger et tomt byggefelt, der inden for de næste år vil blive omdannet til 30.-35.000 etagemeter boliger og servicehverv. Der er tale om et byggefelt af særlig høj kvalitet med udsigt til Naturpark Amager på to sider.

På denne plet får sollyset uforstyrret lov til at brage igennem fra solopgang til solnedgang. Lige uden for døren har man søerne, der danner Ørestads afslutning samt Fælledpromenaden, der udgør kanten mellem Ørestad og Kalvebod Fælled, og som indrettes til ophold, leg, cykler, rulleskøjter og til blot at nyde naturen. Samtidig er der kort vej til Ørestad Syds og Ørestad Citys mange rekreative muligheder, skoler og indkøbsmuligheder - bl.a. det kommende beboer- og kulturhus ”Byens hus” på den kommende, hovedgade Asger Jorns Allé, der får adskillige udendørs sports- og kulturfaciliteter.

Udvælgelsen af den endelige køber til Spidsen sker i en to-trins konkurrence, hvor første led var den netop gennemførte prækvalifikationen og andet led er en projektkonkurrence. De potentielle købere er blevet vurderet på baggrund af bl.a. deres økonomiske soliditet og kvaliteten i et indsendt projektforslag, der skitserer deres tanker om et kommende byggeri.

De prækvalificerede teams er:

1) Falk-Rønne Kirkegaard i samarbejde med Bjarke Ingels Group

2) Balder Danmark A/S i samarbejde med Henning Larsen Architects, SLA, Sweco og Sjælsø Management

3) NREP i samarbejde med Lendager Group, Årstiderne Arkitekter, MOE og Arup Engineers

4) NCC Danmark A/S i samarbejde med Zeso Arkitekter

Vinder udpeges i 2018

De fire prækvalificerede teams indgår nu i en projektkonkurrence om at blive valgt som køber af byggefeltet. I projektkonkurrencen skal hvert team give deres bud på, hvordan byggefeltet skal bebygges. Projektforslagene bliver vurderet på den arkitektoniske kvalitet og byggeriets funktioner, der i konkurrencebeskrivelsen giver mulighed for f.eks. at kombinere forskellige boligformer og kultur- og detailhandel.

Projektkonkurrencen løber frem til ultimo 2018, hvor den endelige køber bliver offentliggjort. Vinderen bliver udpeget af et dommerpanel bestående af By & Havn, Københavns Kommune og fagdommere.

By & Havn planlægger langsigtet. Det betyder, at selskabet ikke slipper en byggegrund, fordi den er blevet solgt, men følger projekterne til dørs, og stiller krav til projekternes kvalitet og arkitektur. Spidsens markante placering gør, at arkitekturens kvalitet i dette tilfælde allerede vurderes i salgsprocessen.